travelkenia.reismee.nl

Eerste dag van de eerste week

Hallooo daar ben ik weer,

Opzich is het niet mijn plan elke dag wat te schrijven, maar deze dag moet ik echt even delen (nadeel van alleen op reis zijn).

Vannacht is er een nieuwe vrijwilligster in de accomodatie gekomen uit Chili. Hele leuke meid. Dus vanmorgen gingen we met zijn 3en naar het project van het andere meisje; een weeshuis.

We gingen met de matatoe, dat zijn de “bussen” hier. Ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt hahaha. Het zijn een soort kleine busjes met nauwelijks ramen. Je wordt naar binnen “gelokt” door een matatoe mannetje en voor je nog maar zit rijden ze al met 100 km per uur over zandwegen. In zo’n matatos staat er een playlist aan met Daddy Yankee muziek die veelste hard staat. Er hangen in sommige ook een tv scherm met Afrikaanse twerkende vrouwen (lees: in die matatoe zitten ook gewoon nette mensen die naar werk gaan). Ik hoef denk ik dus ook niet meer uit te leggen hoe de rijstijl van zo’n matatoe chaffeur is (5x bijna dood ervaring)

Goed. Aangekomen in het weeshuis. De “momma” van het huis groette ons met knuffel en een zoen en ook wij waren meteen haar kinderen.

Toen we binnenkwamen sliepen de kinderen nog en werden ons wat dingen verteld over het weeshuis. Later kwamen de kinderen uit bed en mochten we ze vasthouden en eten geven.

Alle kinderen uit het weeshuis zijn door hun moeder ergens gedumpt, de meeste in het bos maar zo ook een klein meisje van 11 maanden die in het riool is gestopt onder de grond. Doordat ze in het riool water heeft gelegen is haar hele huid een soort van verbrand.

Nog zo’n verhaal: een moeder heeft haar baby’tje letterlijk ergens neergegooid, zo hard, dat het kindje op zijn hoofd viel en nu niet meer kan praten.

De jongste baby die in het weeshuis lag was 8 dagen oud .... de politie had haar in het bos gevonden gewikkeld in vuilniszak....

De reden waarom de moeders hun kinderen dumpen is eigenlijk altijd omdat ze perongeluk zwanger raken, niet getrouwd zijn met hun vriend (heel Kenia is Christelijk) dus niemand mag het weten, ze hebben vervolgens geen geld en geen huis voor de baby.

Er zo zitten er meer dan 60 kinderen die allemaal geen ouders hebben..

Een meisje, die gehandicapt is geboren. Haar vader heeft haar moeder vermoord en dumpte zijn kind omdat hij niet wist wat hij er mee aan moest. Ze hebben in Kenia geen aangepast onderwijs of iets, dus dat meisje ligt letterlijk de hele dag in bed.

Het was echt bizar om dat allemaal aan te horen en te zien.

We gaan nu zo eten en even chillen,

Morgen begin ik in het ziekenhuis!

Liefs uit Afrika

Willem

Zo Iris wat een ervaring weer. Pas je 2e dag in Afrika. Wat naar en erg om dat te lezen over die kinderen. Echt erg zeg om zo je kind te “dumpen”, maar wel fijn om te lezen dat er een goede opvang. Maar wat een begin van je leven niet gewenst zijn. Succes morgen met je 1e dag in het ziekenhuis. Ga je dan ook met de Mantoe?
Liefs papa

Mama

Lieve Iris ; wat een heftige dag vandaag! Wat een verhalen en wat een leed! Je zou ze het liefst mee naar huis nemen. Niet te geloven! Maar wat fijn dat die mama's er zijn!
Heel veel succes morgen ; eindelijk ga je dan zien en meemaken waar je de aankomende tijd gaat werken. Dat het maar een goede eerste indruk mag zijn! Dikke kus ?

Oma

Lieve Iris 10uur dinsdag 9_10 2018 Annet is net binnen gekomen , wij wachten op 2. dames van mij bridgen fijn dat Annet helpt gisteren was Anita er Mirjam was. Er toen een spannende dag vandaag maak er een mooie dag van dikke knuffel omaatje

Hanneke Kroes

Iris wat bijzonder dat je dit doet echt heel goed van je. Wat een heftige dingen maak je mee. Wens je heel veel succes toe met alles wat ik daar doet.
Groetjes van Hanneke