travelkenia.reismee.nl

Laatste dagen ziekenhuis

Hi allemaal,


Afgelopen 3 dagen heb ik hele leuke dagen in het ziekenhuis gehad. Ik zal deze met jullie delen.

Woensdag begon als een normale (saaie) dag. Maar aan het eind van de middag moest er een patient overgeplaatst worden naar een ander ziekenhuis. Dit omdat de patiƫnt te complex was voor ons. Gezien de toch wel kritieke situatie van de patiƫnt moesten we met ambulance met sirene naar Nairobi. Gelukkig daar veilig aangekomen, want niemand hier gaat aan de kant voor een ambulance.

Je hebt in Kenia 2 soorten ziekenhuizen; de private en van het government. De private ziekenhuizen zijn goede ziekenhuizen met veel materialen. De ziekenhuizen van de regering (waaronder dus ook het ziekenhuis waar ik werk) krijgen nauwelijks geld van de regering en zijn daarom erg armoedig en slecht.

We brachten de patiĆ«nt binnen op de spoed, maar voordat ze de patiĆ«nt ook maar gingen aanraken, moest de familie ā‚¬3500 betalen (kosten voor alle zorg die de patiĆ«nt zou gaan krijgen). Deden ze dat niet, dan werd de patiĆ«nt ook niet behandeld.

Uiteindelijk hebben we 3 uur in dat ziekenhuis gezeten en gewacht en heeft de familie uiteindelijk betaald.

Maar het was wel een toffe ervaring.

Gister, donderdag, mocht ik een dagje mee lopen met mijn huisgenootje op de OK!!! Heeel cool. In NL kan je niet zo maar zonder ervaring een operatie bijwonen maar hier is dat geen probleem.

We kwamen binnen midden in een operatie van het verwijderen van een eierstok met een reusachtige cyste er in.

Thuis ben ik een groot fan van Trauma Centrum en kijk ik altijd zonder een kik te geven naar alle open hart operaties.

Ik stond nog geen 7 minuten in de OK, te kijken hoe ze de eierstok los sneden, en alles begon te draaien voor mijn ogen. Ik moest gelijk gaan zitten anders lag ik zo zelf op die operatie tafel. AWKWARD.

OkƩ, even ademhalen en weer met je neus boven de opengesneden onderbuik.

De volgende operatie was een geboorte via keizersnede. Wauw. Wat is dat mega bijzonder om mee te maken. Gefascineerd ben je aan het kijken hoe de chirurg alles open snijdt en binnen 15 minuten vist hij er opeens een mini klein babyā€™tje uit.

De volgende operatie was ook een geboorte via keizersnede.

Ik was bijna vergeten dat in in Afrika zat. Maar toen viel tijdens de eerste operatie opeens de stroom uit en hadden we geen licht meer en konden we de hartslag en bloeddruk etc van de patiƫnt niet meer volgen. Niemand keek op of om er van. Dood normaal dus. 10 minuten later sprongen de lichten inderdaad ineens weer aan. Lol.

Mijn huisgenootje is 1e jaars dokter in opleiding en mocht assistereren tijdens de keizersnede. Zonder ervaring. De chirurg wou het haar wel leren door te doen. Hahaha.

Een dagje op de OK stond altijd al wel op mijn bucket list dus ik was heeeel blij dat ik dit had mogen zien.

Vandaag was mijn laatste dag in het ziekenhuis. Ik wandelde vrolijk de afdeling binnen en trof de artsen van de afdeling boven op een patiĆ«nt aan. Midden in een reanimatie. OkĆ©, niet zoā€™n goede morgen dus. Of ik even de zuurstof wou regelen: ā€œJa is goedā€.

Na een korte en tevergeefse reanimatie is de patiƫnt uiteindelijk wel overleden.

Zoals je leest heb ik dus hele interessante dagen gehad nog en misschien voel je hem wel aankomen..

Ik heb weer nieuwe motivatie gekregen om volgende week de laatste week nog af te ronden in het ziekenhuis.

Ik heb daar dan een maand gewerkt en heb het dan echt afgerond. Dan ga ik lekker op vakantie en begin ik daarna in het weeshuis.


Maar nu eerst weekend,

Liefs


Reacties

Reacties

Wil en Marja

Sjonge Iris, hoeveel kun je meemaken op 1 dag! Alles tussen de uitersten van het leven. Wat een rollercoaster.
Die foto van de bedden, zelfs de dekens zijn kleurrijk! In onze steriele omgeving zou je zeggen:ā€wat een zootjeā€, maar ik vind t wel wat hebben?

Willem

Wat een ervaring weer. Wat een rollercoaster idd. En hoe je het beschrijft. Wel bizar zeg dat de stroom zomaar uitvalt en niemand ervan opkijkt. En tof dat je bij decoparaties mocht zijn dat is wel een ervaring zeg. Maar mooi om te lezen dat deze ā€œheftigeā€ ervaringen jouw juist motiveren om nog een week te blijven. Je loopt niet weg voor de realiteit en dat maakt mij wel trots hoor. Fijn weekend.
Liefs.... xxx

Bianca

Iris wat een ervaringen doe je op, en wat kan je daar veel betekenen voor anderen.
Maar wat maak je heftige dingen mee.Fijn dat je ons mee laat lezen.Super wat je doet.
Geniet van je tijd die je daar hebt .
Lieve groet Bianca

Mama

Lieve zuster Iris ? Wat een bijzondere dagen met bijzondere ervaringen!! Geweldig dat je dit meemaakt. Het gaat nu ook wel een beetje zoals jij het voorgesteld had toen je nog in Nederland was.
Hopelijk wordt aankomende week ook een hele leerzame en bijzondere week ?.
Daarna lekker een vakantie week en dan een nieuwe start in het weeshuis. Goed verdeeld.
Ik ben heel trots op je! Je haalt alles uit deze ervaring ?. Zo krijg je achteraf geen spijt!
Goed weekend en dikke knuffel ?

Erika plas

Hey Iris, wat leuk om je te volgen op deze manier. Wat bijzonder en heftig wat je allemaal doet daar en mee maakt, diep respect voor je. Geniet van je tijd daar en hopelijk tot gauw. Lieve groetjes Erika

John de Meijer

Hoi Iris, heel leuk om zo je blogs te lezen, dat geeft ons natuurlijk veel herkenning. Zo te zien is Kenia nog niet echt heel anders dan toen wij er waren, dat is wel jammer om te moeten constateren. Mooi om te zien hoe jij je staande houdt en hoe je probeert toch een echte bijdrage te leveren. Veel plezier nog de komende weken. Wij hebben erg genoten van de treinreis naar Mombassa ... dat is op zich al een ervaring.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active