travelkenia.reismee.nl

Ziekenhuis ervaring

Hi allemaal!

Gister ben ik weer begonnen in het ziekenhuis. Helaas vond ik het weer niet leuk en kon ik mijn draai niet vinden. Natuurlijk wil ik niet gelijk opgeven dus ben ik vandaag op een andere afdeling begonnen, die gelukkig, op het eerste gevoel beter lijkt. Het is de general ward.

Hier liggen volwassen patiĆ«nten van +- 20 t/m 75 jaar. Ik Nederland werk ik ook met volwassen dus ik merkte meteen dat dat beter ging dan met babyā€™s.

Ik zal in deze blog een beetje een beeld proberen te geven van her ziekenhuis in Afrika.

Vanmorgen ging ik met een andere nurse een bedlegerige patiƫnt wassen. Ze hebben trouwens op deze afdeling een male en een female kant. Maar we gingen een man wassen.

In Nederland ben ik gewend om warm water, washandjes, handdoeken en zeep te gebruiken. En een hoog laag bed voor een ā€œergonomische werkhoudingā€.

We waren gekleed zoals we in Nederland een patiƫnt met MRSA behandelen; mondkapje, schort met lange mouwen en handdschoenen. (Wat overigens ook wel nodig was want de vliegen zaten op je gezicht)

De nurse had op een trolley een bak met koud water, een soort chloor als zeep en we gebruikte als washandje 1 (voor het hele lichaam) stukje verband, omdat ze hier geen washandjes en handdoeken hebben. De patiĆ«nt was incontinent maar droeg geen inco materiaal (ze noemen dat hier ā€œpampersā€). Dus de kleding en bed van de patiĆ«nt waren verzadigd van urine.

Met dus 1 verbandje waste we de man die naar mijn idee half lag dood te gaan en lieten we hem opdrogen aan de lucht want zoals ik zei, handdoeken zijn er niet.

Ook het contact/bejegening met de patiƫnten hier gaat heel anders.

In Nederland hoef je niet te proberen als onbekende zo maar aan een patiƫnt te komen; je stelt je eerst even voor en verteld wat je komt doen.

Bij deze patiƫnt vanmorgen werd mij meteen de opdracht gegeven dhr. zijn onderkleding uit te doen terwijl de nurse een koude washand op zijn gezicht mikte.

Ook het draaien van een patiƫnt gaat naar mijn idee niet heel zachtaardig. Je hebt hier natuurlijk geen hoog-laagbed met 5 standen, dus je werkt al helemaal verkeerd. Deze arme man kon ook moeilijk mee helpen dus stonden we op een gegeven moment met 3 personen de patiƫnt omhoog te tillen en proberen hem een andere houding te geven.

De meeste patiƫnten hier liggen met zijn 2en in een 1 persoonsbed. De ziektebeelden zijn heel divers vooral bij de vrouwen (van kanker tot bloedvergiftiging). Maar bijna alle mannen hebben/zijn HIV positief.

De babyā€™s hadden voornamelijk Malaria en dehydratie (uitdroging). En toevallig was er in de ochtend dat ik werkte aan babyā€™tje overleden aan meningitis (hersenvliesontsteking)

Zo moesten we een vrouw verdrogen, en lag ze met haar blote bips zo in het gezicht van haar buurvrouw.

Voor mij is het allemaal echt heel gek om het zo te zien, maar voor de mensen hier is het de normaalste zaak van de wereld. En geef ze eens ongelijk; het werkt.

De nurses en dokter zijn goed opgeleidt, ze hebben alleen heel weinig middelen dus moeten ze gewoon roeien met de riemen die ze hebben. En ze weten natuurlijk niet beter.

Wat ook een groot verschil is, is het werktempo/ diensten.

De ochtenddienst begint om 07:30. Officieel. Zie maar hoelaat je verschijnt. Je werkt tot officieel 14:00 uur en vaak heb je dan geen pauze.

Officieel begint de avonddienst dus om 14:00 uur. Maar sommige komen om 14:30 of later. Vandaag kwam de afternoon nurse om 15:15 aankwakkelen en zei: ā€œSorry iā€™m a bit lateā€ en niemand die echt er raar van op keek dat ze 1,5 uur te laat was hahaha.

Moet je hier in NL eens proberen.

De avond dienst werkt dan van 14:00 tot 18:30uur. Om +- 18:30 begint de nachtdienst tot 07:30, zonder slaapdienst of iets. Zoooā€™n rare verdeling vind ik het.

Maar goed, ik mis soms het harde werken en dan om 10:00 uur intens genieten van een kopje koffie.

Maar goed, zoals je leest is het hier dus een wereld van verschil, maar zo leuk om eens mee te maken.

Nog twee dagen werken en dan heb ik weekend.

XX uit Kenia

Reacties

Reacties

Ineke

Pfff...wat klint dat wereld vreemd...kun je niet voorstellen als je het zelf niet ziet.
Wat hebben wij het dan toch goed.
Je moeder heeft mij je foto's laten zien van de safari...echt super gaaf.
Ben benieuwd naar je nieuwe belevenisen.
Succes verder daar ....???

Nienke

Trots op jou Ier!!ā¤ļø

Marja en Wil

Jemig Iris, wƔt een andere wereld. Zoals je zegt: ze zijn het gewend en wij niet en dan willen we al gauw met ons vingertje wijzen, dat doe je niet, vind ik heel knap, want het is nogal heftig tegenovergesteld!

Willem

Jeetje Iris wat een ervaring weer. En wat een andere wereld. Goed dat je toch een bijdrage hebt en ziet dat het ook anders kan. Succes met je vrijwilligerswerk. Liefs....

Mama

Lieve Iris, wat een verhaal!!!
Je weet dat het anders is, maar dat het zo gaat..... Wat moet je je dan aanpassen zeg! En wat zul je je moeten aanpassen. Wel fijn dat je er van geniet; ookal is het niet jouw manier van werken. ?
Alvast een fijn en gezellig weekend.
Bedankt voor het leuke verslag. Dikke kus ?

Gemmie/lotte

dag Iris, wat een verhaal! heel anders dan werken in Isala...
Wat een ervaring om mee te maken.
Lotte vindt het onvoorstelbaar dat er 2 zieke mensen in 1 bed liggen... heel knus ;-)

Marianne liefers

Wat een indrukwekkend verhaal. Bewondering voor JE!!

Oma

Hallo meisje wat een mooie verhalen van jouw keuze een andere wereld waar in je nu zit droom je er over.

Oma

Mooie verslagen lezen Ɓnnet en ik gaan even naar Saar de Jonge.op bezoek en boodschappen tot ziens pakkerd enkus oma.

Gerrit jansen

Iris
Heb je verhalen gelezen en ook de verhalen van Joris gehoord
Knap van je maar ik blijf toch maar in zwolle
Hopelijk wen je een beetje aan de cultuur en nog een paaaƤaaar weken en dan
Ben je weer in zwolle en waardeer je nederland nog meer maar jij heb toch een bijdrage geleverd aan een betere wereld hoop je

Gr opa van joris

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active